VISI SKBBL :Pendidikan Berkualiti Insan Terdidik Negara Sejahtera

20 February 2011

KENALI GURU BESAR SKBBL YANG BARU


                                                                                                               
     Nama penuh beliau ialah Pn Hjh Maznah Bt Amir. Sebelum menjejakkan kaki ke SKBBL, beliau telah berkhidmat selama 7 tahun di SK Parit Pechah, Parit Jawa.   
     
    Apabila ditanyakan soalan mengenai perancangan beliau di SKBBL ini, beliau mahu sekolah ini menjadi sekolah 'NEW DEAL'. Menurut beliau lagi, melalui perancangan stategik yang telah dirangka, beliau pasti SKBBL akan berjaya seperti apa yang beliau telah buktikan di SK Parit Pechah.    

Apa itu  'NEW DEAL' atau  BAI'AH ?     

     Bersesuaian dengan NKRA yang ketiga  – Meluaskan Akses Kepada Pendidikan Berkualiti dan Berkemampuan, kepimpinan sekolah di peringkat rendah dan menengah perlu menyedari mereka adalah peneraju tapak semaian modal insan nasional. Berkaitan itu, kerajaan telah menawarkan new deal atau satu Bai’ah baru  kepada semua pengetua dan guru besar sekolah dengan janji ganjaran berasaskan pencapaian sekolah masing-masing.  

      New Deal atau Bai'ah Baru yang diperkenalkan kerajaan adalah bertujuan menghargai jasa dan prestasi para pengetua serta guru besar bagi memastikan sekolah ditadbir secara profesional serta menunjukkan prestasi cemerlang.Sekiranya sasaran itu dicapai, ganjaran berbentuk insentif kewangan dan bukan kewangan serta autonomi dalam mentadbir sekolah akan diberikan. Namun bagi mereka yang tidak mencapai sasaran selama dua tahun berturut-turut, tidaklah terlepas daripada pemerhatian kerajaan.     
                                                                                                                                 

No comments:

Post a Comment